Każdy z nas ma takie momenty gdy panika, strachy zaczynają panować nad naszym samopoczuciem, gdy w głowie pojawiają się najgorsze możliwe scenariusze i nie masz pojęcia co z tym zrobić.   Czasami trwa to wiele godzin czy nawet dni. Co wtedy robić, jak poczuć się lepiej?
            Przyczyną takiego stanu rzeczy jest działania naszego ego, naszego umysłu który jest przywiązany do jakiś określonych marzeń, celów czy stanów.  Gdy rzeczywistość okazuje się odmienna od oczekiwań, ego zaczyna „wariować” i zaczynają dominować emocje.

Innym powodem są traumy i niezakończone emocje z przeszłości. Gdy następuje jakieś „niechciane” wydarzenie,  podświadomie kojarzymy obecną sytuację z sytuacją z przeszłości z którą połączone były silne emocje i przeżycia.  I te emocje stają się niejako relacją na wydarzenie z tu i teraz.

No, ale co robić gdy to już się stanie, gdy nie potrafimy zmienić toku naszych myśli i wciąż skupiamy się ciągle na tych tematach które powodują wciąż ten stan.

Jak poczuć się lepiej?  Sposób nr 1:  weź kilka głębokich oddechów

Gdy skupiamy uwagę na oddechu, uwaga ta nie idzie w stronę panicznych myśli, strachów czy innych czynników stresogennych.  Poza tym,  głęboki oddech powoduje dotlenienie mózgu i całego ciała.  Gdy boimy się, jesteśmy w stresie, nasz oddech jest szybki i bardzo płytki.  Bywają momenty w których nawet dosłownie brakuje nam oddechu.

Głęboki, powolny oddech zmienia sytuację w której jesteśmy.  Otwierają się nowe perspektywy w myśleniu.  Mamy dostęp do innych punktów widzenia i nowych myśli.  Gdy utrzymujemy ten stan przez dłuższy czas – możemy poczuć w ciele odprężenie i uspokojenie. I jest duże prawdopodobieństwa, że następne myśli i odczucia będą spokojne i wspierające.

Na pewno głęboki oddech jest złamaniem stanu w którym byliśmy do tej pory i nawet kilka głębokich wdechów i wydechów pomoże ci w uspokojeniu się i zrelaksowaniu.

Jak poczuć się lepiej?  Sposób nr 2:  skup swoje myśli w punkcie na tyle głowy

W miejscu gdzie kończy się tył głowy a zaczyna szyja.  Niech cała twoja uwaga będzie tylko w tym miejscu.  Wszystkie twoje myśli są skupione w tym miejscu. Jeśli zdajesz sobie sprawę z jakiejś nowej myśli – wyślij ja w to miejsce. Jeśli pojawi się kolejna – wyślij ją w to miejsce. Cokolwiek się dzieje wokół ciebie – twoja uwaga jest zwrócona na ten punkt z tyłu głowy. Nie zwracaj uwagi na to co to są za myśli, po prostu wysyłaj je w to miejsce.  I niech tak zostanie przez minutę lub dwie.  Spróbuj dojść do momentu w którym zdasz sobie sprawę z tego, że twoja głowa jest pusta, nie masz już w niej żadnej myśli. Ale nie miej oczekiwania, że tak się stanie bo to będzie jakby kolejna myśl.  Po prostu niech ta wiadomość cię zaskoczy!

 

Jak poczuć się lepiej?  Sposób nr 3:  niech myśli przemijają jak obłoki na niebie

To ćwiczenie jest podobne do poprzedniego, ale trochę inaczej skomponowane. Pozwól myślom przemijać, nie angażuj emocji w te myśli.  Myśli są jak obłoki na niebie – przychodzą i odchodzą.   Problem pojawia się gdy uczepiamy się jakiejś myśli lub na jakąś myśl zaczynamy reagować emocjonalnie.  Wtedy przywiązujemy się do tej myśli i nie pozwalamy jej odejść, a nawet gdy odejdzie,  to „ślad” po tej emocji może w przyszłości przyciągnąć myśli o podobnej jakości.

Wyobrażaj sobie, że myśli przemijają.  Nie mów, że nie potrafisz sobie tego wyobrazić.    Po prostu traktuj jakby myśl była obłokiem, poczuj, że przemieszcza się po niebie twojego umysłu, twojej głowy i poczuj, że odchodzi gdzieś na zewnątrz i znika.

Jak poczuć się lepiej?  Sposób nr 4:  połóż się na wznak i oprzyj nogi o ścianę

Połóż się na podłodze na plecach i oprzyj nogi o ścianę tak by nogi były skierowane w górę.  Najlepiej żeby nogi były wyprostowane.   Biodra muszą być w pewnej odległości od ściany np. 50 – 60 cm, aby nogi nie były ustawione zbyt pionowo.  Zwróć uwagę, aby kość krzyżowa leżała oparta na podłodze a biodra były rozluźnione. Zwróć uwagę by szyja też była rozluźniona i wygodnie ułożona płasko na podłodze.   Zostań tak 5-10 minut.  Nie poganiaj siebie.  Nawet jeśli zaczniesz myśleć o czymś, to prędzej czy później myśli odejdą.   To jest pozycja z jogi, ma na celu uspokojenie natrętnych myśli i harmonizację ciała i umysłu.

Generalnie mówiąc wszelkie ćwiczenia mające na celu rozluźnienie tego miejsca – okolic kości krzyżowej – są wskazane.  W języku angielskim kość krzyżowa nazywa się „sacrum” czyli w pewnym sensie „święte” miejsce.  I podobnie jest w wielu językach.

Rozluźnienie w okolicach kości krzyżowej, bioder i kręgosłupa lędźwiowego jest w wielu naukach ezoterycznych traktowane jako ćwiczenia na rozluźnienie umysłu, bo miejsce to jest związane z umysłem.  Jeśli jest spięte, to umysł jest napięty.   Jeśli jest rozluźnione, to umysł jest bardziej elastyczny.  Możesz w to nie wierzyć, ale ćwiczenia polecam.  Nawet te najprostsze jak leżenie z nogami opartymi o ścianę.

Jak poczuć się lepiej?  Sposób nr 5:  co najgorszego może się wydarzyć?

Może nie jest to metoda na każdą sytuacje i nie dla każdego, bo u niektórych może wzmocnić efekt najgorszych oczekiwań.   Ale u wielu osób spowoduje to przejście z bycia skrajnie emocjonalnym do punktu w którym myśli się bardziej racjonalnie i logicznie. Powinieneś też wiedzieć, że 95% naszych strachów i obaw nigdy się nie zmaterializuje.

Powiedz sobie:  OK co najgorszego może się w tym kontekście wydarzyć?  Pomyśl sobie, co może się stać, ale niech to nie będą jakieś fantazje, tylko coś mniej lub bardziej prawdopodobnego.  Po prostu coś czego się bardzo obawiasz. Jak w takiej sytuacji zareagujesz?  Zwróć uwagę na to że ciągle będziesz żyć, że są różne sposoby reagowania.

Następnie oceń sam na ile jest to możliwe i prawdopodobne, że coś takiego nastąpi?  I jak już zobaczysz, że twoje strachy i paniczne myśli związane są z rzeczami bardzo mało prawdopodobnymi, to możesz pozwolić sobie, aby trochę się rozluźnić i otworzyć na więcej optymizmu.
Sposób ten działa jeszcze lepiej gdy sobie napiszesz te rzeczy na kartce. Symbolicznie wyjmiesz z siebie te strachy czy negatywne myśli. A po ćwiczeniu po prostu kartkę wyrzuć.

Jak poczuć się lepiej?  Sposób nr 6:  relaksacja – ćwiczenia rozluźniające

Połóż się – na podłodze, w łóżku, albo po prostu wygodnie usiądź.

Możesz też wprowadzić elementy relaksacji.  Powiedz w duchu, pomyśl sobie:  Moja uwaga jest skupiona na moich stopach,  rozluźniam stopy;  teraz moja uwaga skupia się na moich łydkach, rozluźniam obie łydki.  I kieruj swoją uwagę na te poszczególne części ciała i gdy uwaga już na nich się skupia – rozluźnij je.  Jeśli nie widzisz różnicy między np. rozluźnionymi kolanami i nie rozluźnionymi, po prostu nakazuj sobie: teraz rozluźniam oba kolana.  I zakładaj, że tak jest.

Na końcu zdaj sobie sprawę z tego, że całe twoje ciało jest rozluźnione.  A za rozluźnieniem ciała na ogół idzie rozluźnienie umysłu.  Zresztą sama uwaga skierowana całkowicie na ciało spowoduje, że wyjdziesz z tych negatywnych, krępujących i ograniczających emocji i myśli.


Jak poczuć się lepiej?  Sposób nr 7  – poproś o pomoc anioły

Zamknij oczy i poproś o pomoc anioły  Niech anioły zabiorą z twoje głowy te niechciane, uporczywe myśli i w zamiast dostarczą myśli pełne spokoju i pokoju. To nie musi być skomplikowany proces.  Po prostu poproś.  Robiłem to wiele razy.  Czułem, że anioły gromadzą się wokół i zabierają te myśli.   I od razu odczuwałem ulgę, jakby głowa stawała się lżejsza czy bardziej rozluźniona.  Jak dojdziesz do pewnej wprawy, to możesz poprosić anioły by pomagały cii w ten sposób w sposób ciągły.


Jak poczuć się lepiej?  Sposób nr 8:  użyj energii kamieni

Weź do ręki swój ulubiony kamień i poczuj połączenie energetyczne z tym kamieniem. Spróbuj sobie wyobrazić, że energia tego kamienia łączy się z twoją energią, że jego cechy  i jego energia uaktywniają twoja ukryte, nieaktywne cechy.

Jak poczuć się lepiej?  Sposób nr 9:  zapal świeczkę i skup uwagę na płomieniu

Zapal świeczkę i skup całą swoja uwagę na płomieniu.  Nie musisz robić nic innego.  Nie musisz o niczym myśleć.  Żywioł ognia ma moc oczyszczenia.  Zostań w tej obserwacji – medytacji przez jakiś czas, najlepiej dłużej niż 5 minut.

Pamiętaj o wszystkich elementach bezpieczeństwa np. świeczka powinna stać w odpowiednim świeczniku.  Po ćwiczeniu zagaś świeczkę.  Celem tego prostego ćwiczenia jest metaforyczne wypalenie elementów, energii które już ci nie są potrzebne i otworzenie się na Nowe.

Jak poczuć się lepiej?  Sposób nr 10:  załóż dziennik i rób regularne wpisy

Załóż dziennik czy po prostu zeszyt w którym będziesz zapisywać swoje natrętne myśli, strachy.  Jeśli nie potrafisz swoich myśli zmienić w inny sposób, może ich zapisywanie będzie metodą, która ci w tym pomoże.

Gdy zapisujesz jakieś myśli, zaczynają się one zmieniać.  Może się też okazać np. że jakaś myśl po zapisaniu zniknie i zacznie ci się rozjaśniać w głowie.  Często ludzie mają taki mętlik w głowie – tyle myśli, tyle poglądów i przekonań (świadomych i  nieświadomych), tyle emocji, że nie wiadomo o co tak naprawdę chodzi.

Opisywanie tego wszystkiego w dzienniku jest jakby wzięciem się za ten bałagan. Zobaczysz, że gdy będziesz regularnie robił wpisy do dziennika, w twojej głowie będzie jaśniej i bardziej klarownie a emocje będą bardziej spokojne i zrównoważone.

Jak poczuć się lepiej?  Sposób nr 11:   porozmawiaj z kimś i poproś kogoś o pomoc

Gdy zaczynamy mówić o swoich problemach, emocjach czy kłopotach,  bardzo często okazuje się, że te nasze problemy są mniejsze niż nam się wcześniej wydawało.  Druga osoba służy nam innym punktem widzenia, innymi odniesieniami albo po prostu może poradzić coś co nam nie przyszło do głowy, albo po prostu zrobić coś za nas.

Nie trzymaj tego w sobie, poproś o pomoc lub przynajmniej o chwilę uwagi!  Oczywiście, czasem możesz emanować tak niskimi energiami, że co bardziej wrażliwe na energie osoby może od ciebie aż „odrzucać”, ale prośba o pomoc zawsze jest dobrym pomysłem.

Jak poczuć się lepiej?  Sposób nr 12:   Zadaj sobie pytanie np. :  jak lepiej mógłbym się poczuć?

Zadanie sobie takiego otwartego pytania może zdziałać cuda.  Pytania mogą być bardzo różne. Na przykład:  Co najlepszego  mogłoby się teraz wydarzyć? ,  Co mógłbym poczuć teraz?,  Jaką inną sytuację mógłbym w tej chwili wybrać? Etc.

Tego rodzaju pytania powodują, że nasze myśli, nasze wewnętrzne nastawienie wychodzi z tych kolein w których było do tej pory i stajemy się bardziej otwarci.  Czasami od razu po postawieniu sobie takiego pytania możemy poczuć się tak jakby bardziej otwarci.

Możesz zadać sobie inne pytania, które związane są z sytuacją w której jesteś i która chciałbyś jakoś zmienić.  Co innego mógłbym zrobić teraz?  Jak inaczej ta sytuacja mogłaby wyglądać. Co mogłoby się takiego wydarzyć, że czułbym się szczęśliwy czy usatysfakcjonowany?

Wydawałoby się, że samo zadanie pytania nie zmieni rzeczywistości.  Ale może zmienić naszą percepcję i skupienie naszej uwagi.  Na ogół jest tak, że gdy jesteśmy zestresowani, zdenerwowani, myślimy w sposób szablonowy, mało kreatywny, powracamy do reakcji emocjonalnych które są wyuczone przez lata.  Natomiast dobre pytanie jest jak powiew ożywczego wiatru, może nasze myśli skierować w zupełnie innym kierunku.

Jak poczuć się lepiej?  Bonus:  sposób nr 13.  Każdy dzień rozpoczynaj od medytacji lub przynajmniej od jakiegoś ćwiczenia które wprawi cię w dobry nastrój i pozytywnie nastawi do nowego dnia

Napisałem, że to bonus, ale bonusem tak naprawdę jest to,  że gdy zaczynamy dzień od medytacji czy od takiego pozytywnie nastawiającego ćwiczenia, to ten dzień na pewno będzie lepszy, milszy, delikatniejszy i nie będziemy reagować tak negatywnie czy gwałtownie jak by to było gdybyśmy wstali rano z poczuciem winy czy ze złością.

Jeśli nie medytacja, co jest dla mnie zawsze najlepszym sposobem na otwarcie nowego dnia, to przynajmniej krótkie ćwiczenie, które zmieni i podwyższy nasze wibracje, wprawi w dobry nastrój i nakieruje na pozytywne wspierające myśli.

Możesz na przykład pomyśleć o 10 rzeczach za które jesteś wdzięczny, możesz pomyśleć o kilku powodach dlaczego kochasz swoich najbliższych, etc.  Cokolwiek co cię dobrze nastawi mentalnie i pomoże wprawić w dobry nastrój.

 

Copyright © 2017   Marcin Żarek

Jakiekolwiek rozpowszechnianie, kopiowanie, przetwarzanie, naśladowanie całości lub części tego tekstu jest zabronione!

Photo: Adobe stock

Autorem artykułu jest Marcin Żarek – nauczyciel rozwoju osobistego i duchowego, autor e-booków i kursów na temat odzyskiwania kontroli nad swoim życiem, rozwijania własnej mocy i  pokonywania ograniczeń.

Zapraszamy też na blog:   www.blog.MagicznaGaleria.pl

Może zainteresują Cię także inne moje teksty na podobne tematy np:

 

Udostępnij: Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterEmail this to someone