Każda myśl jest powiązana z jakąś emocją.

Każda myśl, która powstaje w naszym umyśle jest powiązana z jakąś emocją. Każda negatywna myśl może więc zapoczątkować korespondującą z nią negatywną emocję. I odwrotnie, każda pozytywna myśl może spowodować, że poczujesz się bardziej szczęśliwa, wzmocniona czy pewna siebie. Wpływ myślenia na samopoczucie wydaje się więc być znaczący.
Siedzę właśnie w kawiarni na placu przy katedrze Duomo w Mediolanie i zwróciłem uwagę na to, że od około godziny mój stan emocjonalny nie jest najlepszy. Jestem zdenerwowany, osądzam w myślach przechodzące obok mnie osoby, skupiam się na negatywach. A przecież jestem na wakacjach w pięknym miejscu, piję doskonałą włoską kawę i powinienem czuć się szczęśliwy.

Zdałem sobie sprawę, że w mojej głowie pojawiały się jedna po drugiej negatywne myśli. Po męczącej podróży łatwo mi było wpaść w narzekanie, zagubienie we włoskim systemie przerodziło się w krytykę wszystkiego co widzę na zewnątrz. Myśli o niskiej wibracji następowały po sobie, każda negatywna myśl była skojarzona z jakąś negatywną emocją a ta emocja dalej powodowała kolejne negatywne myśli itd. Powstał taki ciąg myśli i emocji, z którego ciężko mi było wyjść.

Zmiana percepcji kluczowa dla zmiany stanu.

Ale jedna pozytywna myśl spowodowała powstanie wspierającej emocji i pozwoliło mi to zauważyć całą ta sytuację, umożliwiło to zmianę percepcji. Zmiana percepcji jest bardzo ważna do zmiany samopoczucia. Czasami jest kluczowa.

Jak zmienić percepcję?

Czasem zatrzymanie się może być taką zmianą percepcji. Czasem ktoś może do ciebie podejść i powiedzieć coś miłego. Czasem zamiast myśleć i narzekać wystarczy coś zrobić – po prostu coś fizycznie zrobić, zamiast samego narzekania i martwienia się. Na przykład zapytać czy wyrazić swoją opinię.

Czasami aby zmienić percepcję wystarczy zmienić postawę ciała – na przykład wyprostować się i wziąć wdech „całą piersią”. Taka postawa ciała jest związana z pewnością siebie i pozytywnym nastawieniem i to może spowodować zmianę myśli.

Czasami wystarczy zmienić miejsce w którym się przebywa. To właśnie przed momentem pomogło mnie zmienić percepcję. Przeszedłem z baru w środku budynku do stolika na placu na zewnątrz i to wystarczyło, aby zmienić mój stan i moje myśli.

Samo – obserwacja

Czasem samemu można zaobserwować swoje zachowanie i to może wystarczyć do zmiany. Nie jest to łatwe, bo gdy jesteśmy już w jakimś stanie, w jakimś ciągu myśli i emocji, jesteśmy bardziej podatni na podobne myśli. I wyjście z tego potrzebuje jakiegoś bodźca. Jednak osoby, które pracują nad sobą, które są świadome tego procesu, mogą swoją wolą zmienić swoje samopoczucie i swoje zachowanie.

Świadomość i intencja zmiany

Czyli najważniejsza jest świadomość i intencja zmiany. Nasz dobrostan i nasze samopoczucie są w dużej mierze uzależnione od sposobu w jaki myślimy i od samych myśli, które myślimy. Gdy to zrozumiemy i to zrozumienie zaczniemy stosować w codziennych sytuacjach naszego życia, to zauważymy że mamy konkretny wpływ na te sytuacje. Zobaczymy, że zmiana nie jest tylko teoretyczną koncepcją z książki, zobaczymy, że jest one możliwa dla każdego.

Jeśli masz jakieś myśli związane z tym tematem lub pytania, zostaw pod spodem tego wpisu swój  komentarz.

 

 

Copyright ©2015 Marcin Żarek

 Photo Credit: maf04 via Compfight cc

Udostępnij: Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterEmail this to someone